maanantai 13. kesäkuuta 2011

"Hyvä kun tulit takas, nyt mä uskallan taas hengittää"

Mmmmheeeei ihmiset kosmopoliitti on palannut!
Tästä tulee pitkä postaus.

Eli siis torstaina lähettiin bussilla ajaan Joensuun lentoasemaa kohti siinä puol yhentoista aikaan. Enon kohdalla bussi pimahti ja sit siinä piti sit ootella et moottori jäähtyis. Päästiin kuitenki matkaan hyvin ja ajoissa kentälle ja sit siinä mentii sit turvatarkastuksen sun muitten läpi ja lähettiin lentämään kohti stadia.

Jännitti iha kauheesti eka lento-osa ku ei ollu lentäny melkee kahtee vuoteen nii meinasin kiljuu siellä muttamutta hillitsin kuitenkin itseni:D:D Koski muuten aina perkelesti korviin ku laskeuduttiin. Korvatulpat ois ollu iha jees...

Sit saavuttiin Helsinki-Vantaan lentokentälle ja sillon tuli helvetinmoinen kiire, lykättiin rahat kouraan ja käskettiin käydä syömässä ja aikaa oli sellaset 30min ennenku boarding alko. Ehittiin onneks ajoissa mut oli kyl aika hätäpissitouhua. Noh mut sit lähettii lentää Frankfurttiin.

Frankfurtista sit lähettii ajaan bussilla Strasbourgiin, mikä kesti sellaiset 2,5 tuntii ja oltiin siis perillä siinä kymmenen aikaan illalla eli suomen aikaa yheltätoista. Meidän ajopeli osoittautuikin bilebussiksi, mikä huomattiin kyl vasta rajalla mut sit laitettiinkin nupit kaakkoon ja tyylikäs saapuminen oli taattu.

Sit asetuttiin hotelliin ja valvottiin vähä aikaa ja sit nukahettiin kun oli ollu niin pitkä ja rasittava päivä.

Aamulla olikin herätys sit siinä puol seittemän, koska oli europarlamenttipäivä. Aamupalaks oli tuoreita croissantteja(♥) ja appelsiinituoremehua ja vaikka mitä juustoja ja marmelaadeja sun muita. Sen jälkee mentiin tramilla eli tuttavallisemmin ratikalla lähelle parlamenttia ja lopun matkaa käveltiin.

Sit me tavattiin siellä yks suomalainen meppi, Sari Essayah. Se kerto mepin työpäivästä, käytännöistä sun muusta. Sit alko varsinainen ohjelma.

Mentiin kaikki osallistujat (reilut 400 nuorta plus niitten opettajat ja ohjaajat) parlamenttisaliin eli le chambreen ja siellä puhu sit isoja pamppuja ja esiteltiin ohjelma ja kerrottiin käytännöistä yms. Sit jakauduttiin ryhmiin aiheitten perusteella (meijän ryhmällä oli Eurooppalaisten arvojen asema maailmassa) ja niissä sit vielä pienempiin ryhmiin ja piti tehä sellainen raportti ja siitä sit äänestettiin taas kun oltiin takas parlamenttisalissa, ihan niinku oikeessa istunnossa.

Sit päivä loppu siinä kuuden aikaan ja sai lähtee kaupungille hillumaan. Käytii ostamassa postikortteja tupakkakaupasta ja mun piti tottakai olla se jonka piti hoitaa koko lysti ranskaksi kun ei myyjä puhunut enkkua. Ja sit käytiin mäkissä syömässä, hei vaan olemme turisteja!

Illalla sit katottii hotellihuoneen telkasta ihkuja ranskalaisii ohjelmii mutta kun Simpsonit-maratoni tuli yheltä kanavalta niin voi arvata mitä sit toljotettiin pari tuntii. Dubbaus oli tosin aivan perseestä mut ei se mitää.

Tällänen oli muuten näkymä hotellista, kakkoskerroksessa majailtiin. Livenä se näytti hienommalta ku tos kuvassa.

Aamulla oli sit herätys myöhempi ja aamiaisen jälkee lähettii kahen tunnin kiertokävelylle ympäri Strasbourgii.

Kuvassa meidän paikallinen opas Yves joka oli tosi mukava ja ihana ranskalainen enkun lausunta♥

Rhein

Strasbourg kuuluu Alsacen maakuntaan ja se on aina välillä kuulunu Saksalle ja siks siellä oli paljon tollasii rakennuksii mitkä oli tosi saksavivahteisia.

Oisin halunnu tollaseen>:

Strasbourgin Notre Dame

Kuvat täältä on ihan kakkoja ja alivalottuneita mut salamaa ei kuulemma mielellää saanu käyttää ku se kuitenki on kirkko ja ihmiset siellä rukoili ja sillee. Mut anyway. siellä oli iha vitun nättii.

Sodassa kaatuneiden muistomerkki

Hmmmm...

Sit se kiertokävely loppu ja sai omille teilleen seikkailemaan. Ja me lähettiin tietysti shoppauskierrokselle!

käytiin vähä shoppaa.....

........not. Toi Louis Vuittonin matkalaukku tos kuvas makso sellaset 4400 euroo. Mut heti kun oon miljonääri niin käyn ostaa noi liikkeet tyhjiks.

Mut kyl mä sain vaatteita myös ihan tällä nykyisellä budjetilla. Paitoja, tuliaisia tietty sekä PUHELIMEN. Halpa kun mikä, 39 e ja varmaa paras pulikka mikä mulla tähän mennessä on ollu. Ja huomioon ottaen että piti oikeestaa kokonaan ranskaks hoitaa ostostapahtuma ja kysely puhelimesta, tuli hyvät kaupat, oon onnellinen mun uudesta vauvasta♥

Sit käytii illalla koko porukalla syömässä iha oikeessa ranskalaisessa ravintolassa syömässä, mä söin talon erikoisen, kanaa sienikastikkeella ja spetzeleitä, eli jotain uppopaistettujen makaronien kaltaista. Oli ihan ok mut ei mitää aivojaräjäyttävää. Niistä puheen ollen, ruokalistalla olisi ollut myös possun päätä...

Sit eilen aamulla oli herätys 4.45 ja lähtö tunti siitä eteenpäin kohti Frankfurttia. Helsinki-Vantaalla oli viel lämpömittarissa +26 mut kun laskeuduttiin Joensuuhun oli lämpötila sellaset 9 astetta plussaa. Ja kaikki oli shortseissa ja hameissa, hyyyyyyvä. Mut näkymät oli hienot kyllä laskeutuessa.

Sit ajeltiinkin enää bussilla himaan ja lähettii omille teille.
Tänään myös selvisi yhteishaun tulokset, lukio here I come ja 1B:llä ollaan seuraava vuosi♥

Se joka jaksoi lukea koko homman ansaitsee diplomin.